Har du som arbetsgivare koll på om din personal har kunskaper i ergonomi? Du ska nämligen se till att de har det. För man vill ju att ens personal ska hålla sig friska och skadefria, eller hur?
Ergonomin är viktig att ha koll på för att undvika skador. Vad som är en bra arbetsergonomi är lite olika beroende på vad det gäller. På ett företag där man arbetar främst vid datorn bör man tänka på vissa saker. Vid arbete med tunga lyft ska man tänka på andra saker. När det kommer till arbeten med tunga och många lyft pratar man om belastningsergonomi. Det är lätt att skada sig om man lyfter fel. Man måste tänka på att hålla föremålet nära kroppen och att inte lyfta med ryggen – använd benen istället genom att böja i knäna vid själva lyftet. Tänk också på att inte vrida ryggen när du går och bär.
Vid datorarbete
Vid datorn bör man tänka på att ljuset ska komma från sidorna. Annars kan det blänka i datorskärmen vilket gör att man börjar kisa. I sin tur kan det leda till huvudvärk. Man bör ha en stol som är anpassad efter ryggen och gärna en liten kudde under handleden för att avlasta. Om skrivbordet är höj- och sänkbart är det ett stort plus. Detta eftersom rörelse är viktigt, inte minst för blodcirkulationen. Om man kan variera mellan att stå och sitta mår kroppen bättre.
Saknas kunskap om allt detta kan det vara bra att ge personalen en ergonomiutbildning. Det leder ju till friskare personal!